CBD a nespavost

Ať už nedostatek kvalitního spánku zapříčiní fyzické či duševní problémy, bolesti hlavy nebo potíže s koncentrací, vždy napáchá vskutku “velké škody”. Poruchy spánku se mohou objevit v jakémkoliv věku, kromě dospělých se velmi často projevují také u kojenců. Každého člověka však ovlivňují zcela rozdílně. Stejně tak doba spánku potřebná k regeneraci těla a odpočinku, je velmi individuální. Tak jako některým lidem stačí spát 6 hodin, jiní potřebují alespoň 8 nebo i 9 hodin spánku. Nejčastější problémy značící poruchy spánku mohou zahrnovat: 

  • nesoustředěnost

  • bolesti hlavy a migrény

  • podrážděnost

  • časté noční probouzení nebo dlouhé usínání

Mnoho lidí se obrací na léčebné konopí právě kvůli každodennímu boji se spánkem. Pokud se i Vy v posteli každý večer převalujete, počítáte ovečky a děláte kompromisy typu "Jestli usnu do tří do rána, budu spát alespoň pět hodin" a než se nadějete začíná za oknem svítat, pak je tento článek právě pro Vás.

cbd a nespavost

Nespavost u kojenců

Problémy se spánkem se nevyhýbají ani těm nejmenším a nejmladším z nás. Nespavost je však v prvních několika měsících života zcela běžná, a novorozenci se tak během noci budí mnohokrát. Pokud však toto probouzení přetrvává i po 6. měsíci věku, mohou být na vině jiné nemoci, špatné trávení, plynatost nebo také rostoucí zuby.

Nespavost u dospělých 

V dospělosti může mít špatný spánek poměrně široké spektrum potenciálních příčin. Řadit by se sem mohly špatné “spací” návyky, nevhodný životní styl nebo samozřejmě určité zdravotní obtíže. V lehčích případech nespavosti, naprosto postačí lehké změny životního stylu a více péče o sebe samotného. Pokud jsou však spánkové problémy tak velké, že vás jejich důsledky vyřazují z běžných denních činností, je třeba vyhledat lékaře, jenž vám navrhne vhodný způsob léčby. 

Hlavních příčin může být skutečně mnoho, od nadměrného sledování televize a hraní videoher před spaním, přes stres, velké množství kofeinu, hluk z venku až například, a to paradoxně, k přílišnému spaní přes den. Poruchy spánku jsou velmi úzce spjaté se správnou hladinou vitaminu D v organismu. Je-li tedy hladina nízká, může se to projevit právě nespavostí. 

Spánkových poruch existuje opravdu velké množství, my zmíníme 2 nejčastější, a sice:

  • Zpožděná spánková fáze znamená zpožděný 24 hodinový spánkový cyklus, což zahrnuje i fázi bdění. Lidé s touto poruchou dokáží běžně “fungovat” do pozdních nočních hodin, a to naprosto bez pocitu únavy. Takto nezdravá spánková hygiena, však velmi negativně ovlivňuje celkové soustředění následující den a rovněž výrazně ztěžuje brzké ranní vstávání. Tato spánková fáze by se dala, s nadsázkou, brát za jakousi civilizační chorobu dnešní doby...

  • Obstrukční spánková apnoe je stav, při němž dochází k blokaci horních cest dýchacích, což způsobuje krátké ale nepříjemné pauzy v dýchání, a to během celé noci. Naprosto charakteristickými rysy jsou chrápání a dušnost

Insomnie neboli nespavost je utrpení samo o sobě a není divu, že lidé jí trpící vyhledávají určitou úlevu a pomoc. V horším případě ji najdou například ve všelijakých prášcích na spaní, v tom lepším právě v léčebném konopí, které je čím dál více populární pro své sedativní účinky.

 

"Nedůtklivost a ospalost, klasické důsledky neprospané noci, mohou být v případě chronické nespavosti následovány dlouhodobějšími efekty jako jsou poruchy kardiovaskulárního systému, cukrovka či obezita."

 

Co se insomnie týče, rozdělují se dva základní typy - akutní a chronická. Akutní insomnie potkává v určité části života většinu z nás a může trvat například dvě noci, přičemž spouštěčem je často nějaká stresující událost. Chronická insomnie, kterou dnes trpí více než miliarda lidí po celém světě, je však naprosto jiné kafe. Člověk je na chronickou insomnii diagnostikován pokud zažívá tři nebo více neprospaných nocí během jednoho týdne, po dobu celého měsíce.

Zajímavé je, že ženy na nespavost trpí až dvakrát více než muži. Navíc, insomnie se většinou zhoršuje spolu s postupujícím věkem - je odhadováno, že celá polovina seniorů trpí právě na tuto kondici. Nedůtklivost a ospalost, klasické důsledky neprospané noci, mohou být v případě chronické nespavosti následovány dlouhodobějšími efekty jako jsou poruchy kardiovaskulárního systému, cukrovka či obezita.

Podívejme se tedy na nejčastější příčiny nespavosti a srovnejme si tradiční léčebné postupy s alternativní léčbou konopím.

Denní únava a usínání je zcela běžným důsledkem poruch spánku, zdroj: biokplus.com

Denní únava a usínání je zcela běžným důsledkem poruch spánku, zdroj: biokplus.com

Příčiny nespavosti

 

Lidé trpící insomnií se dělí na dvě základní skupiny podle příčiny: Primární a sekundární.

Primární insomnie: samostatná kondice, která nebyla způsobena jinou zdravotní poruchou

Sekundární insomnie: insomnie zapříčiněná druhotnou zdravotní poruchou nebo externí látkou (např. deprese, bolest, alkohol, léky na předpis).

Nejčastější příčinou nespavosti je však bezkonkurenčně stres. Ať se snažíme jak chceme, stresovým situacím se v životě zkrátka nevyhneme, jsou tady však možnosti jak stres úspěšně zvládat. Například doktorka Rachna Patel, která sama roky bojovala s nespavostí zdůrazňuje:

"V první řadě je snažit se snížit hladinu stresu v každodenním životě. Snížením stresu nevyhnutelně zvýšíte kvalitu vašeho spánku. Vyzkoušet by jste měli opravdu cokoli prospěšného - běžte si zaběhat nebo zaplavat, jezte zdravěji, cvičte relaxační techniky jako je jóga či meditace. I v případě, že opravdu potřebujete cannabis jako lék proti nespavost, pozitivní změny životního stylu vám jedině pomůžou."

¨

"Braní syntetických léků proti insomnii s sebou přitom nese různé vedlejší následky, nemluvě o možnosti vzniku závislosti či hrozbě předávkování."

Způsoby diagnostiky poruch spánku

Jestliže vás problémy se spánkem trápí skutečně dlouhou dobu, je nejlepší vyhledat odbornou pomoc. Lékař vyhledá základní příčinu vašich obtíží, provede potřebná vyšetření a také s vámi projde vaše spánkové návyky. 

Své obtíže zkuste popsat, co možná nejpodrobněji a nezapomeňte zmínit také veškeré léky, které běžně užíváte či jakékoliv bylinné přípravky a doplňky stravy. Některé z nich mohou být skutečným důvodem vašich problémů. Pakliže se potýkáte například s jinými psychickými neduhy, jako deprese, úzkost nebo stres, zmiňte je též. Je to důležitý faktor, který lékaři mlže velmi pomoci.

K určení příčiny nespavosti, lékaři velmi často využívají tzv. “spánkový deník”. Jde o zaznamenávání celodenních aktivit, kvality spánku a spánkové návyky. Mezi tyto návyky se řadí například typický čas, kdy chodíte spát, kdy se probouzíte, množství jídla a pití, které spořádáte nebo také vaše nálada a frekvence užívaných léků. Poctivě vedený deník výrazně usnadňuje správné diagnostikování vaší poruchy spánku.

Jakými metodami se nespavost běžně léčí?

Diagnostika primárního onemocnění

Je poměrně obvyklé, že nespavost není primárním problém, nýbrž je jedním z mnoha průvodních příznaků jiného onemocnění. V takovém případě se lékař snaží vyhledat hlavní příčinu, kterou posléze začne léčit. Vaše nespavost může být vyvolána psychickými poruchami, úzkostí či depresí. Nejefektivnější léčbou jsou poté antidepresiva, která zmírňují pocity smutku, beznaděje i strachu. 

Mírné změny životního stylu

Jak již bylo řečeno, jsou-li problémy se spánkem spíše lehčího charakteru, postačí malé a jednoduché změny životního stylu. Většinou se doporučuje snížit přísun kofeinu a alkoholu na co nejmenší množství. Ložnice by měla být co nejtemnější a dostatečně chladná. Snažte se omezit spánek přes den. Ideální doba spánku se pohybuje kolem 7-8 hodin. 

Doplňky stravy pro lepší spánek

V současnosti je na trhu řada přírodních doplňků stravy bez lékařského předpisu. Je dosti pravděpodobné, že vám lékař jeden z nich také doporučí. Zároveň je ale důležité podotknout, že nesprávné užívání takovýchto produktů, může přispět k častější denní ospalosti. Ačkoliv se jedná o volně prodejná léčiva, je velmi snadné vypěstovat si na ně závislost, proto vždy pozorně čtěte všechny pokyny v příbalových letácích

I malé změny životního stylu mohou vést k vybalancování vašich návyků a tím i ke kvalitnějšímu spánku, zdroj: medium.com

I malé změny životního stylu mohou vést k vybalancování vašich návyků a tím i ke kvalitnějšímu spánku, zdroj: medium.com




Jak může pomoci CBD? 

Léčivý kanabidiol- také známý jako CBD- je jedním z hlavních kanabinoidů v rostlině konopí. Spolupráce mezi endokanabinoidním systémem a kanabinoidy, napomáhá udržovat rovnováhu a celkové zdraví vašeho organismu. CBD není psychoaktivní, což znamená, že vám nehrozí nepříjemné pocity malátnosti nebo jiné nežádoucí účinky obvykle spojené s užívání THC, které je v ČR nelegální. 

Nespavost mohou způsobovat psychické problémy (deprese, úzkost, strach), v takových situacích, by CBD  mohlo být dobrým pomocníkem. Některé výzkumy naznačují, že CBD může pomáhat při léčbě deprese, zlepšuje spánek či snižuje zmíněnou úzkost. Toto je zapříčiněno silnými terapeutickými a relaxačními schopnostmi CBD. Dle bezpočtu studií, dokáže zmírňovat bolestí různého původu (od chronických po akutní), je protizánětlivý a bohatý na antioxidanty. CBD má potenciál pomoci s obtížným, neklidným nebo lehkým spánkem, čímž pozitivně ovlivňuje spánkový cyklus. 

Jakým způsobem CBD pomáhá proti nespavosti?

Existuje skutečně velké množství nejrůznějších výzkumů a studií, ani ti nejpovolanější odborníci však nedokáží s jistotou určit, co stojí za takto pozitivním vlivem CBD na poruchy spánku, a ne jen ty. Nicméně většina lékařů a specialistů se shoduje, že CBD má opravdu komplexní léčebný účinek na celý lidský organismus, což je zřejmě hlavní důvod k úspěchu léčivého konopí. Další skupina vědců tvrdí, že CBD dokáže zlepšovat spánek zejména z toho důvodu, že může řešit zdravotní potíže, jež jsou nespavostí “ pouze” doprovázeny.  

  • Rychlejší usínání: Překvapivě, již v roce 1973 byla vykonána studie o konopí jako potenciálním hypnotiku. Výsledky byly jasné - subjekty, kterým bylo podáno konopí, usnuly rychleji. Novější studie z roku 2013 jen potvrdila tyto výsledky. (zdroje)

  • Delší a kvalitnější spánek: Jedním z dalších výsledků studie z roku 1973 byl také postřeh, že subjekty pod vlivem cannabisu zažívaly méně časté probouzení v průběhu noci, zejména v první polovině.

  • Hluboký spánek: Nejdůležitější částí spánkového cyklu je podle vědců fáze hlubokého spánku, kterou je léčebné konopí schopno prodloužit, což jen vypomůže kvalitě odpočinku a také psychické a tělesné regeneraci.

  • Lepší dech: Syndrom spánkové apnoe, který postihuje zhruba 17% mužů a 9% žen, způsobuje potíže dýchání v průběhu spánku. Většina z postižených přitom není nikdy v životě na tuto kondici diagnostikována. Raný výzkum institutu Frontiers in Psychology poukazuje na potenciál konopí jako pomoci pro zlepšení této kondice. Kdo ví? Lidé trpící tímto syndromem možná zanedlouho vymění dýchací masky za konopné koláčky.

Počítání oveček už dávno není jediný způsob, jak si pomoci k usínání a kvalitnímu spánku; zdroj: thestar.com.my
Počítání oveček už dávno není jediný způsob, jak si pomoci k usínání a kvalitnímu spánku; zdroj: thestar.com.my

Užívání CBD při problémech se spánkem

V současnosti je dostupné opravdu obrovské množství různých forem CBD produktů s vyšší či nižším obsahem účinného CBD. Nejoblíbenější a zároveň asi nejjednodušší způsob užívání CBD extraktu, je nakapání určitého množství přímo pod jazyk. Kromě tohoto způsobu existují i jiné: 

  • Tobolky a želé pochutiny- CBD ve formě pilulek nebo želatinových “bonbonů” je vhodný a snadný způsob užívání. Po užití CBD v této formě, však může dojít k mírně zpožděnému nástupu účinků. 

  • Vaporizace- CBD olej můžete také vdechován ve formě páry. Vaping, jak se tato forma užívání také nazývá, je poměrně oblíbený. Při tomto způsobu užívání se využívá vapovací pero a nástup účinků CBD je obvykle velmi rychlý, jelikož účinné látky se dostávají přímo do krevního oběhu. Spekuluje se o možných nežádoucích účincích, které s sebou vaporizace nese. Vyhýbejte se CBD vaporizačním produktům, které obsahují nejrůznější ředidla,propylenglykol nebo rostlinný glycerin, tyto látky by mohly poškodit plicní tkáně. Oproti kouření, má vaporizace jedno velké plus- je nekarcinogenní.

  • Kouření CBD- účinky nastupují obdobnou rychlostí jak u vaporizace. Nicméně kouření vás vystavuje karcinogenům a mnohem bezpečnější způsob užívání, je zmíněná vaporizace.

  • Oleje, tinktury a extrakty- CBD produkty tohoto typu jsou většinou určeny k vnitřnímu užití. Dávkují se velmi jednoduše- požadované individuální množství nakapete jednoduše pod jazyk nebo rovnou spolknete. Jestliže však necháte olej vstřebat pod jazykem, CBD zůstane zachováno ve větší koncentraci. Obecně lze říci, že čím je člověk větší, tím větší dávky CBD oleje může užívat. Velmi oblíbeným způsobem konzumace CBD olejů a extraktů, je nakapání do smoothies, čajů apod. Doporučuje se začít s opravdu malým množstvím, například 2 kapkami.   

CBD olej Cannapio lze nakapat i do čajů smoothie apod.

CBD olej Cannapio lze nakapat i do čajů smoothie apod.

Možné vedlejší účinky CBD

O užívání CBD se vždy poraďte se svým ošetřujícím lékařem!  

Užívání CBD s sebou nese některé vedlejší účinky a rizika, podobně jako klasické léky. Ve srovnání s běžnými medikamenty, je při užívání léčivého konopí, vedlejších účinků podstatně méně. Ve většině případů je CBD dobře tolerováno. Pokud se však některé vedlejší účinky projeví, jsou mírnější povahy- únava, průjem, nadýmání, nevolnost nebo změny v chuti k jídlu. Dle Světové zdravotnické organizace je CBD, cituji, “obecně bezpečná látka”. Organizace poznamenala, že nepříznivé účinky mohou způsobovat zejména interakce CBD a dalších léků na předpis či volně prodejných. 

Vždy používejte výhradně nejkvalitnější CBD produkty, které jsou na trhu dostupné. Jelikož trh s CBD produkty není nijak významně regulován, výsledkem mohou být poměrně slabé, nekvalitní a v některých případech. Kanabidiol CBD je v nich obsažený je zřídka. Na každém produktu by mělo vždy být uvedené přesné množství obsažené účinné látky, tedy CBD. Jak vybrat správný CBD olej se dozvíte také zde

CBD produkty s menším množstvím THC než 0,3%, jsou zcela legální. 

Zdroj titulního obrázku: eparent.com

Časté dotazy

Konopí se může používat pro širokou škálu bolestí. Samostatně užívané CBD je nejlepší při léčbě zánětlivé bolesti způsobené například artritidou nebo zraněním. CBD dokáže redukovat záněty blokováním zánětlivých mediátorů. Dokáže také do jisté míry potlačit i neuropatickou bolest. THC je také velmi účinným lékařským prvkem, který dokáže bojovat proti různým bolestem, nejlépe je využíván v kombinaci s CBD, jako je plnospektrální CBD olej s obsahem CBD i THC.

Kanabinoid CBD je pouze jedna z mnoha účinných látek nacházejících se v rostlinách léčebného konopí. Kanabidiol aneb CBD je druhý nejčastější kanabinoid, který se v konopí vyskytuje. V různém množství jej samozřejmě naleznete v každé odrůdě, nicméně některé jsou speciálně šlechtěny tak, aby byl obsah CBD skutečně vysoký a bylo možné jej například využít v lékařství.

Konopí má široké možnosti využití a obrovský potenciál pro léčebné využití. Léčebné účinky konopí jsou zkoumány řadou studií. V současnosti známe zejména analgetické, antimikrobiální a silné protizánětlivé schopnosti konopí. Nejúčinnější se přitom zdají být kanabinoidy THC a CBD, které jsou však v mnohém odlišné. Legální CBD je využíváno v boji proti úzkostem, depresím, stresu i bolestem různého původu. Vedle toho THC je užitečné zejména při boji s bolestmi. Konopí s obsahem THC na povolenou hranici 1 % je však možné získat výhradně na lékařský předpis.

Narozdíl od léků na nespavost není CBD návykové a vázané na lékařský předpis. Na denní únavu je ideální užít pár kapek CBD oleje hned ráno pod jazyk. Kanabinoidy neovlivňují pouze usínání, ale i celkovou kvalitu spánku. Pro klidné spaní a rychlé usínání je vhodné nakapat pár kapek oleje pod jazyk před spaním, mysl se tak zklidní a spánek bude kvalitnější. Dávkování se odvíjí od hmotnosti, věku a charakteru užití, doporučuje se však začít s jednou kapkou a dávky postupně zvyšovat dle potřeby.

Nespavost může výrazně zasáhnout do našeho každodenního života, může ovlivnit naší náladu, pracovní výkon a osobní život. Příčinou nespavosti může být stres, úzkost nebo bolesti. CBD působí přímo na zdroj problému, nepomůže tedy pouze s nespavostí, ale i s jeho příčinou. CBD není návykové a je volně dostupné. Nejčastěji jsou využívány CBD oleje, které se aplikují pár kapkami pod jazyk. Pacient pocítí téměř okamžitou úlevu. Další variantou je také CBG olej, který může mít na nespavost vyšší účinky než CBD, působí totiž na více receptorů v těle.

Stejně jako tabákové a alkoholové výrobky, tak i konopné odrůdy s vyšším obsahem THC jsou pro mladistvé do 18ti let ilegální. CBD však nemá žádné intoxikační účinky a například v USA je považováno za výživový doplněk. Moderní extrakce konopí umožňuje z produktů odstranit THC, umožňuje tak vytvářet produkty naprosto bezpečné a se souhlasem zákonného zástupce legální i pro nezletilé. Hlavními důvody užití konopí třeba ve formě CBD oleje nebo kapslí většinou bývá úzkost, nespavost, epilepsie, autismus, ADHD, astma a u kožních problémů se uživatelé uchylují ke konopným mastím.

O čem píšeme

  • Články z kategorie Studie CBD, THC a CBD mají pouze informační charakter. Nemají za cíl vybízet k pěstování ani šíření konopí jako drogy, ale vytvářet osvětu léčebného konopí.

Vydáno: 04/22/20
(Aktualizováno: 03/13/22)