CBD a nespavost

Ať už nedostatek kvalitního spánku zapříčiní fyzické či duševní problémy, bolesti hlavy nebo potíže s koncentrací, vždy napáchá vskutku “velké škody”. Poruchy spánku se mohou objevit v jakémkoliv věku, kromě dospělých se velmi často projevují také u kojenců. Každého člověka však ovlivňují zcela rozdílně. Stejně tak doba spánku potřebná k regeneraci těla a odpočinku, je velmi individuální. Tak jako některým lidem stačí spát 6 hodin, jiní potřebují alespoň 8 nebo i 9 hodin spánku. Nejčastější problémy značící poruchy spánku mohou zahrnovat: 

  • nesoustředěnost

  • bolesti hlavy a migrény

  • podrážděnost

  • časté noční probouzení nebo dlouhé usínání

Nespavost u kojenců

Problémy se spánkem se nevyhýbají ani těm nejmenším a nejmladším z nás. Nespavost je však v prvních několika měsících života zcela běžná, a novorozenci se tak během noci budí mnohokrát. Pokud však toto probouzení přetrvává i po 6. měsíci věku, mohou být na vině jiné nemoci, špatné trávení, plynatost nebo také rostoucí zuby.

Nespavost u dospělých 

V dospělosti může mít špatný spánek poměrně široké spektrum potenciálních příčin. Řadit by se sem mohly špatné “spací” návyky, nevhodný životní styl nebo samozřejmě určité zdravotní obtíže. V lehčích případech nespavosti, naprosto postačí lehké změny životního stylu a více péče o sebe samotného. Pokud jsou však spánkové problémy tak velké, že vás jejich důsledky vyřazují z běžných denních činností, je třeba vyhledat lékaře, jenž vám navrhne vhodný způsob léčby. 

Hlavních příčin může být skutečně mnoho, od nadměrného sledování televize a hraní videoher před spaním, přes stres, velké množství kofeinu, hluk z venku až například, a to paradoxně, k přílišnému spaní přes den. Poruchy spánku jsou velmi úzce spjaté se správnou hladinou vitaminu D v organismu. Je-li tedy hladina nízká, může se to projevit právě nespavostí. 

Spánkových poruch existuje opravdu velké množství, my zmíníme 2 nejčastější, a sice:

  • Zpožděná spánková fáze znamená zpožděný 24 hodinový spánkový cyklus, což zahrnuje i fázi bdění. Lidé s touto poruchou dokáží běžně “fungovat” do pozdních nočních hodin, a to naprosto bez pocitu únavy. Takto nezdravá spánková hygiena, však velmi negativně ovlivňuje celkové soustředění následující den a rovněž výrazně ztěžuje brzké ranní vstávání. Tato spánková fáze by se dala, s nadsázkou, brát za jakousi civilizační chorobu dnešní doby...

  • Obstrukční spánková apnoe je stav, při němž dochází k blokaci horních cest dýchacích, což způsobuje krátké ale nepříjemné pauzy v dýchání, a to během celé noci. Naprosto charakteristickými rysy jsou chrápání a dušnost

Denní únava a usínání je zcela běžným důsledkem poruch spánku, zdroj: biokplus.com

Denní únava a usínání je zcela běžným důsledkem poruch spánku, zdroj: biokplus.com

Způsoby diagnostiky poruch spánku

Jestliže vás problémy se spánkem trápí skutečně dlouhou dobu, je nejlepší vyhledat odbornou pomoc. Lékař vyhledá základní příčinu vašich obtíží, provede potřebná vyšetření a také s vámi projde vaše spánkové návyky. 

Své obtíže zkuste popsat, co možná nejpodrobněji a nezapomeňte zmínit také veškeré léky, které běžně užíváte či jakékoliv bylinné přípravky a doplňky stravy. Některé z nich mohou být skutečným důvodem vašich problémů. Pakliže se potýkáte například s jinými psychickými neduhy, jako deprese, úzkost nebo stres, zmiňte je též. Je to důležitý faktor, který lékaři mlže velmi pomoci.

K určení příčiny nespavosti, lékaři velmi často využívají tzv. “spánkový deník”. Jde o zaznamenávání celodenních aktivit, kvality spánku a spánkové návyky. Mezi tyto návyky se řadí například typický čas, kdy chodíte spát, kdy se probouzíte, množství jídla a pití, které spořádáte nebo také vaše nálada a frekvence užívaných léků. Poctivě vedený deník výrazně usnadňuje správné diagnostikování vaší poruchy spánku. 

Jakými metodami se nespavost běžně léčí?

Diagnostika primárního onemocnění

Je poměrně obvyklé, že nespavost není primárním problém, nýbrž je jedním z mnoha průvodních příznaků jiného onemocnění. V takovém případě se lékař snaží vyhledat hlavní příčinu, kterou posléze začne léčit. Vaše nespavost může být vyvolána psychickými poruchami, úzkostí či depresí. Nejefektivnější léčbou jsou poté antidepresiva, která zmírňují pocity smutku, beznaděje i strachu. 

Mírné změny životního stylu

Jak již bylo řečeno, jsou-li problémy se spánkem spíše lehčího charakteru, postačí malé a jednoduché změny životního stylu. Většinou se doporučuje snížit přísun kofeinu a alkoholu na co nejmenší množství. Ložnice by měla být co nejtemnější a dostatečně chladná. Snažte se omezit spánek přes den. Ideální doba spánku se pohybuje kolem 7-8 hodin

Doplňky stravy pro lepší spánek

V současnosti je na trhu řada přírodních doplňků stravy bez lékařského předpisu. Je dosti pravděpodobné, že vám lékař jeden z nich také doporučí. Zároveň je ale důležité podotknout, že nesprávné užívání takovýchto produktů, může přispět k častější denní ospalosti. Ačkoliv se jedná o volně prodejná léčiva, je velmi snadné vypěstovat si na ně závislost, proto vždy pozorně čtěte všechny pokyny v příbalových letácích

I malé změny životního stylu mohou vést k vybalancování vašich návyků a tím i ke kvalitnějšímu spánku, zdroj: medium.com

I malé změny životního stylu mohou vést k vybalancování vašich návyků a tím i ke kvalitnějšímu spánku, zdroj: medium.com

Jak může pomoci CBD? 

Léčivý kanabidiol- také známý jako CBD- je jedním z hlavních kanabinoidů v rostlině konopí. Spolupráce mezi endokanabinoidním systémem a kanabinoidy, napomáhá udržovat rovnováhu a celkové zdraví vašeho organismu. CBD není psychoaktivní, což znamená, že vám nehrozí nepříjemné pocity malátnosti nebo jiné nežádoucí účinky obvykle spojené s užívání THC, které je ČR nelegální. 

Nespavost mohou způsobovat psychické problémy (deprese, úzkost, strach), v takových situacích, by CBD  mohlo být dobrým pomocníkem. Některé výzkumy naznačují, že CBD může pomáhat při léčbě deprese, zlepšuje spánek či snižuje zmíněnou úzkost. Toto je zapříčiněno silnými terapeutickými a relaxačními schopnostmi CBD. Dle bezpočtu studií, dokáže zmírňovat bolestí různého původu (od chronických po akutní), je protizánětlivý a bohatý na antioxidanty. CBD má potenciál pomoci s obtížným, neklidným nebo lehkým spánkem, čímž pozitivně ovlivňuje spánkový cyklus. 

Jakým způsobem CBD pomáhá proti nespavosti?

Existuje skutečně velké množství nejrůznějších výzkumů a studií, ani ti nejpovolanější odborníci však nedokáží s jistotou určit, co stojí za takto pozitivním vlivem CBD na poruchy spánku, a ne jen ty. Nicméně většina lékařů a specialistů se shoduje, že CBD má opravdu komplexní léčebný účinek na celý lidský organismus, což je zřejmě hlavní důvod k úspěchu léčivého konopí. Další skupina vědců tvrdí, že CBD dokáže zlepšovat spánek zejména z toho důvodu, že může řešit zdravotní potíže, jež jsou nespavostí “ pouze” doprovázeny.  

Počítání oveček už dávno není jediný způsob, jak si pomoci k usínání a kvalitnímu spánku; zdroj: thestar.com.my
Počítání oveček už dávno není jediný způsob, jak si pomoci k usínání a kvalitnímu spánku; zdroj: thestar.com.my

Užívání CBD při problémech se spánkem

V současnosti je dostupné opravdu obrovské množství různých forem CBD produktů s vyšší či nižším obsahem účinného CBD. Nejoblíbenější a zároveň asi nejjednodušší způsob užívání CBD extraktu, je nakapání určitého množství přímo pod jazyk. Kromě tohoto způsobu existují i jiné: 

  • Tobolky a želé pochutiny- CBD ve formě pilulek nebo želatinových “bonbonů” je vhodný a snadný způsob užívání. Po užití CBD v této formě, však může dojít k mírně zpožděnému nástupu účinků. 
  • Vaporizace- CBD olej můžete také vdechován ve formě páry. Vaping, jak se tato forma užívání také nazývá, je poměrně oblíbený. Při tomto způsobu užívání se využívá vapovací pero a nástup účinků CBD je obvykle velmi rychlý, jelikož účinné látky se dostávají přímo do krevního oběhu. Spekuluje se o možných nežádoucích účincích, které s sebou vaporizace nese. Vyhýbejte se CBD vaporizačním produktům, které obsahují nejrůznější ředidla,propylenglykol nebo rostlinný glycerin, tyto látky by mohly poškodit plicní tkáně. Oproti kouření, má vaporizace jedno velké plus- je nekarcinogenní.
  • Kouření CBD- účinky nastupují obdobnou rychlostí jak u vaporizace. Nicméně kouření vás vystavuje karcinogenům a mnohem bezpečnější způsob užívání, je zmíněná vaporizace.
  • Oleje, tinktury a extraktyCBD produkty tohoto typu jsou většinou určeny k vnitřnímu užití. Dávkují se velmi jednoduše- požadované individuální množství nakapete jednoduše pod jazyk nebo rovnou spolknete. Jestliže však necháte olej vstřebat pod jazykem, CBD zůstane zachováno ve větší koncentraci. Obecně lze říci, že čím je člověk větší, tím větší dávky CBD oleje může užívat. Velmi oblíbeným způsobem konzumace CBD olejů a extraktů, je nakapání do smoothies, čajů apod. Doporučuje se začít s opravdu malým množstvím, například 2 kapkami.   

CBD olej Cannapio lze nakapat i do čajů smoothie apod.

CBD olej Cannapio lze nakapat i do čajů smoothie apod.

Možné vedlejší účinky CBD

O užívání CBD se vždy poraďte se svým ošetřujícím lékařem!  

Užívání CBD s sebou nese některé vedlejší účinky a rizika, podobně jako klasické léky. Ve srovnání s běžnými medikamenty, je při užívání léčivého konopí, vedlejších účinků podstatně méně. Ve většině případů je CBD dobře tolerováno. Pokud se však některé vedlejší účinky projeví, jsou mírnější povahy- únava, průjem, nadýmání, nevolnost nebo změny v chuti k jídlu. Dle Světové zdravotnické organizace je CBD, cituji, “obecně bezpečná látka”. Organizace poznamenala, že nepříznivé účinky mohou způsobovat zejména interakce CBD a dalších léků na předpis či volně prodejných. 

Vždy používejte výhradně nejkvalitnější CBD produkty, které jsou na trhu dostupné. Jelikož trh s CBD produkty není nijak významně regulován, výsledkem mohou být poměrně slabé, nekvalitní a v některých případech. Kanabidiol CBD je v nich obsažený je zřídka. Na každém produktu by mělo vždy být uvedené přesné množství obsažené účinné látky, tedy CBD. Jak vybrat správný CBD olej se dozvíte také zde

CBD produkty s menším množstvím THC než 0,3%, jsou zcela legální. 

Studie

Vybrali jsme pro vás jednu ze studií zkoumající vliv konopí, kanabinoidů a CBD na spánkové poruchy. 

“Konopí, kanabinoidy a spánek”

“Předběžný výzkum konopí a nespavosti naznačuje, že CBD může mít terapeutický potenciál pro léčbu nespavosti. Naproti tomu THC může snížit latenci spánku, ale může dlouhodobě zhoršit kvalitu spánku. Nové studie zkoumající vliv kanabinoidů na obstrukční spánkovou apnoi naznačují, že syntetické kanabinoidy mohou mít krátkodobý přínos pro spánkové apnoe v důsledku jejich modulačních účinků. CBD může být potenciální příslibem také pro léčbu poruch spánku v REM fázi, nadměrné denní ospalosti nebo pro pacienty trpící chronickými bolestmi, v důsledku nichž nespí.”

Babson, K.A., Sottile, J. & Morabito, D. Cannabis, Cannabinoids, and Sleep: a Review of the Literature. Curr Psychiatry Rep 19, 23 (2017). https://doi.org/10.1007/s11920-017-0775-9

Zdroj titulního obrázku: eparent.com

Zboží k článku

  • Články z kategorie Léčebné využití mají pouze informační charakter. Nemají za cíl vybízet k pěstování ani šíření konopí jako drogy, ale vytvářet osvětu léčebného konopí.

Vydáno: 04/22/20
(Aktualizováno: 05/27/20)