Ganja jóga: Jak kombinovat konopí a jógu?

Konopná jóga se dostává do titulků po celém světě, přičemž její jedinečné výhody obhajují učitelé i studenty. Možná vás ale překvapí, že marihuana a jóga nemusí vždy jít ruku v ruce.

Co je Ganja jóga?

„Weed jóga“, „ganja jóga“ a „stoned jóga“ se v poslední době staly módními hesly. V místech, kde je konopí legální (jako Colorado, Kalifornie a Kanada), jogíni nového věku kombinují konopí se svou praxí a tvrdí, že může pomoci jejich studentům lépe se spojit s jejich myslí, těly a duchy.

Historie naznačuje, že konopí po tisíce let přirozeně rostlo v podhůří regionů, jako je dnešní Pákistán, Nepál, Kazachstán a Indie, kde hrálo klíčovou roli v náboženství a duchovnosti.

Védy (starověké náboženské texty z Indie) říkají, že bohové vytvořili konopí na vrcholu hory Mandara a že Shiva přinesl na Zemi posvátnou rostlinu, aby si ji užilo celé lidstvo. Atharvaveda také uvádí konopí jako jednu z pěti základních rostlin, zatímco ostatní védská písma zacházejí tak daleko, že tvrdí, že naše interakce s posvátnými rostlinami je zodpovědná za duchovní vývoj lidstva. Konopí je také považováno za oblíbené jídlo Šivy, jednoho z hlavních božstev hinduismu.

Skutečnost, že konopí má velmi výrazné relaxační účinky, také naznačuje, že rostlina by mohla být užitečná, pokud jde o zlepšení našich schopností s jógou.

Například Dee Dussault, zakladatelka Ganja jógy v San Francisku, tvrdí, že konopí může jejím studentům pomoci „uklidnit ego“ a vyjít z hlavy: „Dává nám to více pocit ztělesnění. Úleva od bolesti je navíc také důležitá část".

Obecný ayurvédský pohled na konopí však může být trochu překvapením. Mnoho zkušených jogínů a duchovních učitelů napomíná, že užívání konopí je především o rovnováze.

Ájurvéda rozhodně uznává holistické vlastnosti konopí, ale zároveň upozorňuje na některá omezení jeho užívání. Lékařka a vysoce uznávaná duchovní učitelka Alakananda Ma ve svém článku o ájurvédském přístupu k marihuaně píše:

"Ganja může být na duchovní cestě potenciálně užitečná, ačkoli se jen zřídka setkala se sádhuem, který by kouřil ganju a dosáhl konečného cíle. Vytržená z kulturního kontextu a zavedená do životního párty stylu, s nímž starobylá tradice nepočítala, se stala mnohem problematičtější."



ypga

Kde je hnutí ganja jógy nejpopulárnější?

Hnutí ganja jógy, které se v současné době dostává do titulků, má na svědomí Dee Dussault. Dee byla první učitelkou jógy, která veřejně propagovala užívání konopí při praktikování jógy a nabízela kurzy jógy obohacené konopím. Je také autorkou nejprodávanější knihy o Ganja józe.

Za poslední desetiletí Dee učila ganja jógu tisíce studentů ve Spojených státech, Kanadě a na Jamajce. Trénovala také lidi ve vzdělávacím programu pro učitele Ganja jógy, kteří dokonce pocházeli z Hongkongu a Austrálie.

Dussaultovo hnutí se dnes zaměřuje hlavně na ty oblasti, kde je konopí legální nebo dekriminalizované. Populární studia na konopnou jógu, jako je samotná Ganja Yoga nebo Marihuasana, se nacházejí v Kalifornii a Coloradu. Kanada má také několik studií Ganja jógy, včetně Ganja Yoga Toronto a Yoga Lounge Montreal.

Debata o józe a trávě

Existuje rostoucí komunita učitelů a praktiků jógy, kteří přísahají na schopnost marihuany zlepšit zážitek z jógy. Existuje však také velká skupina jogínů a duchovních učitelů, kteří varují, že konopí na nás může během našich cvičení jógy nepříznivě působit.

Zastánci konopí a jógy mají tendenci poukazovat na relaxační účinky konopí uvolňující napětí jako na některé z hlavních důvodů, proč by rostlina mohla a měla být spárována s jógou. Mnoho z nich také používá historické texty (například Védy zmíněné výše) jako důkaz na podporu své teze.

Kritici konopné jógy na druhé straně tvrdí, že zatímco konopí bylo používáno k uklidnění mysli v některých duchovních oblastech, není to lístek k osvícení nebo posílení duchovnosti.

Dr. John Douillard, ajurvédský učitel, lékař a zakladatel LifeSpa vysvětluje, že konopí je v ajurvédě považováno za tamasickou látku. Podle hinduistické filozofie tamasické látky vyvolávají lhostejnost, nečinnost, otupělost nebo letargii a používají se k potlačení bolesti a emocí.

Dr. Douillard také naznačuje, že pravidelné používání tamasických látek v přítomném (nebo rádžasickém) stavu může ovlivnit náš tamasický stav, když meditujeme nebo cvičíme jógu.

V ajurvédě se pět prvků, které tvoří svět (prostor, voda, země, oheň a vzduch), projevuje ve třech doshách v těle (známých jako Vata, Kapha a Pitta). Předpokládá se, že každý člověk má ve svém těle jedinečnou část každé dóše, což je to, co tvoří jeho individuální ájurvédskou konstituci. Ajurvédští praktici pracují s pacienty na identifikaci jejich doshy a někteří říkají, že konopí by mohlo interferovat s dóšou Vata, protože dehydratuje tělo a poškozuje plíce.

Při analýze debaty o tom, zda kombinovat jógu a konopí, je důležité si uvědomit, že žádný ájurvédský praktik není zcela proti užívání konopí. Jak již bylo zmíněno, konopí je velmi důležité pro indickou spiritualitu a medicínu. Mnoho lidí však vyžaduje vědomý přístup, aby se příliš nespoléhali na tento duchovní nástroj.

dee

Lekce jógy a zodpovědné cvičení

Kromě ajurvédské debaty existuje i důležitá etická diskuse o ganja józe, kterou musíme také zvážit.

Učitelé jógy, kteří nabízejí kurzy konopí jógy a duchovna, přebírají obrovskou odpovědnost za blaho a péči o své studenty. Konopí působí na lidi velmi rozdílně a existuje nespočet kmenů, z nichž každý má svůj vlastní jedinečný chemický profil.

Kmen konopí, který je pro jednoho člověka uvolňující a ideální předehrou k cvičení jógy, může u jiného vyvolat pocit paranoie, otupělost nebo dokonce závratě.

Důležitá je také dávka: dávka, která může být pro jednu osobu relaxační a povznášející, může být pro jinou příliš slabá nebo příliš silná. Jelikož jsme stále v raných fázích legalizace, existuje spousta neznámých proměnných, pokud jde o optimalizaci našich zkušeností s konopím, což znamená, že může být obtížné je spravovat, zejména celé skupině lidí.

Realita je taková, že žádný učitel konopné jógy nedokáže předpovědět, jak budou jejich studenti reagovat na konopí, které podávají.

Kromě toho musí učitelé vzít v úvahu, že někteří jejich studenti mohou užívat léky nebo doplňky stravy, protože by mohly ovlivnit jejich reakci na konopí a cvičení.

V ideálním případě je instruktor konopné jógy také odborníkem na konopí a je připraven spolupracovat s každým studentem na velmi osobní úrovni, aby zjistil, jaký typ konopí a jaká dávka konopí je pro ně ta pravá.

Jaké jsou možné výhody "zhulené jógy"?

Cvičení ganja jógy může mít určité výhody:

  • Zvýšená koncentrace
    Mnoho lidí zjistilo, že malé dávky konopí zlepšují jejich koncentraci a soustředění během jógy, aniž by vyvolávaly skutečné opojení.

  • Relaxace
    Uvolňující a uklidňující pocit THC a CBD může některým lidem pomoci uvolnit se, lépe ovládat své dýchání a spojit se se svým vnitřním já a tělem.

  • Zvýšené smysly
    THC, CBD a další sloučeniny obsažené v konopí mohou posílit naše smysly, což by mohlo zintenzivnit cvičení jógy a zpříjemnit celý zážitek.

  • Snížená inhibice
    Není neobvyklé, že se lidé před cvičením jógy nebo během něj cítí nervózní, zejména pokud cvičí poprvé. Konopí by mohlo být přirozeným způsobem, jak tyto zábrany ztratit.

yoga1

Jaké jsou možné nevýhody ganja jógy?

  • Zhoršená koordinace
    Někteří lidé pod vlivem konopí hůře koordinují své pohyby, což jim ztěžuje správné provádění některých jógových pozic nebo protahování.

  • Nízký krevní tlak
    Konopí má velmi komplexní účinky na krevní tlak, který v některých případech zvyšuje a v jiných snižuje. Velmi časté je například snížení krevního tlaku při náhlém přechodu ze sedu nebo lehu do stoje.

  • Zhoršená koncentrace
    Zatímco mikrodávky konopí mohou některým lidem pomoci soustředit se, větší dávky mohou způsobit pravý opak. Proto je pro některé lidi obtížné dostat se do vhodného rozpoložení, pokud před cvičením jógy vykouří příliš mnoho konopí.

  • Nepohodlí
    Střední až vysoké dávky THC mohou u některých lidí vyvolat zneklidňující účinek, který ovlivňuje jejich schopnost zbavit se myšlenek, soustředit se a užívat si to, co dělají.

Jak kombinovat konopí a jógu

Existuje několik věcí, které můžete udělat pro zlepšení procesu kombinace trávy a jógy, ať už jste student nebo učitel jógy.

  • Experimentujte s konopím nejprve mimo studio jógy.

    Pokud s konopím začínáte nebo jste ho již dlouho nekouřili, doporučujeme vám nejprve vyzkoušet ho bez jógy. Dejte si alespoň 2-3 sezení, abyste skutečně poznali, jak na vás marihuana působí. Vedení deníku vám může velmi účinně pomoci pochopit, jak vaše tělo na konopí skutečně reaguje.

    Poznámka:
    Existuje mnoho různých kmenů konopí, které mohou mít výrazně odlišné účinky.
    Začněte pomalu. Až budete připraveni přenést konopí do studia jógy, nezapomeňte na pomalý postup. Začněte s malou dávkou (např. jedním šlukem z vaporizačního pera) a postupně se propracujte ke cvičení jógy. Pokud zaznamenáte jakékoli negativní účinky, zůstaňte v klidu a dejte si přestávku, vypijte sklenici vody nebo jděte ven na čerstvý vzduch.

  • Při kombinaci konopí a jógy se nesnažte o zjevné opojení.
    Místo toho se snažte o jemné, povznášející opojení, které vám pomůže uvolnit se, soustředit se na dýchání a vytěžit ze cvičení maximum.

  • Spolupráce s učitelem ganja jógy
    Pokud to s používáním konopí k posílení své duchovní cesty myslíte vážně, najděte si ve svém okolí někoho, kdo se specializuje na konopnou jógu, a spolupracujte s ním.

  • Zůstaňte u vaporizérů nebo poživatin
    Vaporizace je náš oblíbený způsob konzumace konopí při cvičení jógy, protože je mnohem šetrnější k plicím a má jasnější a povznášející účinky. Další skvělou možností jsou jedlé tablety, ale mějte na paměti, že jejich účinek se může dostavit až po 60 minutách a že účinky mohou trvat mnohem déle než vaše cvičení jógy! Stabilní fyzické účinky konopných poživatin lze však velmi dobře kombinovat se cvičením jógy (pokud je správně dávkováno!).

  • Ujistěte se, že jste sytí a dobře hydratovaní
    Při cvičení jógy ve vysokém stavu mějte po ruce sladkou svačinu. Malé kousky ovoce nebo gumoví medvídci jsou snadno stravitelné a mohou vám pomoci udržet si během cvičení sílu a zabránit poklesu hladiny cukru v krvi. Je samozřejmé, že během cvičení jógy byste měli mít vždy po ruce láhev s vodou, ať už konopí užíváte, nebo ne.

  • Nepřepínejte se
    Ujistěte se, že jste během cvičení klidnější než obvykle. Jak již bylo zmíněno, konopí vám sice pomůže uvolnit se a odreagovat se od všeho, ale může také zhoršit váš úsudek a koordinaci, takže bude obtížnější správně provádět různé polohy a protažení.

  • Najděte správný poměr THC a CBD
    Opět platí, že vaším cílem by nemělo být, abyste se během cvičení jógy zhulili. Místo toho byste se měli snažit zlepšit své smysly a cítit se uvolněněji. Pro tento účel je ideální najít odrůdu s vyváženým poměrem CBD a THC, protože CBD není psychoaktivní a může pomoci vyvážit některé vedlejší účinky THC.

yogaweed

Doporučené produkty

Různé kmeny konopí mohou mít velmi odlišné účinky. Pokud hledáte nějaké skvělé kmeny pro zlepšení jógového zážitku, podívejte se na kmeny z našeho katalogu.

  • Články z kategorie Aktuální témata, CBD a Úzkost/Stress mají pouze informační charakter. Nemají za cíl vybízet k pěstování ani šíření konopí jako drogy, ale vytvářet osvětu léčebného konopí.

Vydáno: 08/07/21
(Aktualizováno: 09/13/21)