Nespavost

  • Nespavost
  • Léčebné konopí pomáhá rychleji usnout a spát déle, potvrzují studie
  • Zlepšení kvality tvrdého spánku
  • Kvalitnější dýchání v průběhu spánku, pomoc při syndromu spánkové apnoe

Nespavost

Mnoho lidí se obrací na léčebné konopí právě kvůli každodennímu boji se spánkem. Pokud se i Vy v posteli každý večer převalujete, počítáte ovečky a děláte kompromisy typu "Jestli usnu do tří do rána, budu spát alespoň pět hodin" a než se nadějete začíná za oknem svítat, pak je tento článek právě pro Vás.

Insomnie neboli nespavost je utrpení samo o sobě a není divu, že lidé jí trpící vyhledávají určitou úlevu a pomoc. V horším případě ji najdou například ve všelijakých prášcích na spaní, v tom lepším právě v léčebném konopí, které je čím dál více populární pro své sedativní účinky.

"Nedůtklivost a ospalost, klasické důsledky neprospané noci, mohou být v případě chronické nespavosti následovány dlouhodobějšími efekty jako jsou poruchy kardiovaskulárního systému, cukrovka či obezita."

Co se insomnie týče, rozdělují se dva základní typy - akutní a chronická. Akutní insomnie potkává v určité části života většinu z nás a může trvat například dvě noci, přičemž spouštěčem je často nějaká stresující událost. Chronická insomnie, kterou dnes trpí více než miliarda lidí po celém světě, je však naprosto jiné kafe. Člověk je na chronickou insomnii diagnostikován pokud zažívá tři nebo více neprospaných nocí během jednoho týdne, po dobu celého měsíce.

Zajímavé je, že ženy na nespavost trpí až dvakrát více než muži. Navíc, insomnie se většinou zhoršuje spolu s postupujícím věkem - je odhadováno, že celá polovina seniorů trpí právě na tuto kondici. Nedůtklivost a ospalost, klasické důsledky neprospané noci, mohou být v případě chronické nespavosti následovány dlouhodobějšími efekty jako jsou poruchy kardiovaskulárního systému, cukrovka či obezita.

Podívejme se tedy na nejčastější příčiny nespavosti a srovnejme si tradiční léčebné postupy s alternativní léčbou konopím.

Příčiny nespavosti

Lidé trpící insomnií se dělí na dvě základní skupiny podle příčiny: Primární a sekundární.

Primární insomnie: samostatná kondice, která nebyla způsobena jinou zdravotní poruchou

Sekundární insomnie: insomnie zapříčiněná druhotnou zdravotní poruchou nebo externí látkou (např. deprese, bolest, alkohol, léky na předpis).

Nejčastější příčinou nespavosti je však bezkonkurenčně stres. Ať se snažíme jak chceme, stresovým situacím se v životě zkrátka nevyhneme, jsou tady však možnosti jak stres úspěšně zvládat. Například doktorka Rachna Patel, která sama roky bojovala s nespavostí zdůrazňuje:

"V první řadě je snažit se snížit hladinu stresu v každodenním životě. Snížením stresu nevyhnutelně zvýšíte kvalitu vašeho spánku. Vyzkoušet by jste měli opravdu cokoli prospěšného - běžte si zaběhat nebo zaplavat, jezte zdravěji, cvičte relaxační techniky jako je jóga či meditace. I v případě, že opravdu potřebujete cannabis jako lék proti nespavost, pozitivní změny životního stylu vám jedině pomůžou."

¨

"Braní syntetických léků proti insomnii s sebou přitom nese různé vedlejší následky, nemluvě o možnosti vzniku závislosti či hrozbě předávkování."

 

Tradiční léčba nespavosti

Jako první pomoc doktorka Patel vždy navrhuje změnu životního stylu. Nicméně, někteří pacienti trpí nespavostí natolik, že zkrátka potřebují předepsat léky. Klasické prášky na spaní však nejsou tak účinné jak se na první pohled může zdát.

Jedna ze studií Národního institut pro zdraví v USA (National Institutes of Health) zjistila, že prášky na spaní prodlouží délku spánku průměrně o pouhých 11 minut. Co se týče rychlosti zaspání, průměrné zrychlení se pohybuje okolo 13 minut. Braní syntetických léku proti insomnii s sebou přitom nese různé vedlejší následky, nemluvě o možnosti vzniku závislosti či hrozbě předávkování.

 

 

Konopí pro zdravý spánek

Poté, co byl samotné doktorce Patelové předepsán Ambien (prášek na spaní velmi populární v USA), rozhodla se kvůli obavám z potenciálních vedlejších účinků vyhledat pomoc v léčebném konopí. Při jejím pátrání po informacích přitom narazila na to, co zkušenější uživatelé konopí už dávno ví - mnohé studie dokazují, že cannabis vypomáhá kvalitě spánku.

  • Rychlejší usínání: Překvapivě, již v roce 1973 byla vykonána studie o konopí jako potenciálním hypnotiku. Výsledky byly jasné - subjekty, kterým bylo podáno konopí, usnuly rychleji. Novější studie z roku 2013 jen potvrdila tyto výsledky. (zdroje)

  • Delší a kvalitnější spánek: Jedním z dalších výsledků studie z roku 1973 byl také postřeh, že subjekty pod vlivem cannabisu zažívaly méně časté probouzení v průběhu noci, zejména v první polovině.

  • Hluboký spánek: Nejdůležitější částí spánkového cyklu je podle vědců fáze hlubokého spánku, kterou je léčebné konopí schopno prodloužit, což jen vypomůže kvalitě odpočinku a také psychické a tělesné regeneraci.

  • Lepší dech: Syndrom spánkové apnoe, který postihuje zhruba 17% mužů a 9% žen, způsobuje potíže dýchání v průběhu spánku. Většina z postižených přitom není nikdy v životě na tuto kondici diagnostikována. Raný výzkum institutu Frontiers in Psychology poukazuje na potenciál konopí jako pomoci pro zlepšení této kondice. Kdo ví? Lidé trpící tímto syndromem možná zanedlouho vymění dýchací masky za konopné koláčky.

 

 

Kanabidiol (CBD)

Studie kanabidiolu, zkráceně CBD, nepsychoaktivní látky obsažené v konopí, která má široký léčebný potenciál (více např. v našem článku "Epilepsie"), jsou v oblasti spánku celkem protichůdné. V jedné ze studií působilo CBD na pacienty jako "činidlo podporující bdělost", zatímco v další studii, kde bylo CBD podáváno v tinktuře pár hodin předem, byl výsledkem pocit relaxace a klidnějšího usínání.

Protichůdnost studií je pravděpodobně způsobena různou volbu konopných odrůd, způsobu podání a velikostí dávky. Jelikož na konopí každý reaguje jinak, je třeba najít vhodnou odrůdu individuálně. Velice populární odrůdy pro relaxaci a spánek jsou například Northern LightsSkywalkerO.G. Kush či Big Bud - všechny tyto odrůdy jsou dostupné u na našem e-shopu.

A co Vy, naši čtenáři? Používáte léčebné konopí před spaním? Podělte s námi o Vaše názory a zkušenosti v komentářích!

Použité zdroje: leafly.com projectcbd.org ncbi.nlm journal.frontiersin.org cbsnews.com brainblogger.com 

springer.com onlinelibrary.wiley.com .cdc.gov archive.samhsa.gov nytimes.com 

drrachnapatel.com jscimedcentral.com ncbi.nlm.nih.gov leafly.com

cdn.thedailybeast.com

přidej komentář

Zboží k článku

Komentáře

Okomentuj příspěvek, přidej hodnotný komentář.

Přidat vlastní komentář


  • Články z kategorie Léčebné využití mají pouze informační charakter. Nemají za cíl vybízet k pěstování ani šíření konopí jako drogy, ale vytvářet osvětu léčebného konopí.