podle pohlaví podle umístění podle genotypu | speciální UPOZORNĚNÍ KE KORONAVIRU: Zahraniční seedbanky, zejména španělské mají při druhé vlně koronaviru opět problém se zásobováním. Doporučujeme vybírat z položek SKLADEM. | BESTSELLERY Special Queen n. 1 Auto Magnum White Rush SpecialMedic CBD Think Different Auto Orange Bud® Jack 47 |
BESTSELLERY CBD olej 10% CBD květy Harlequin 10g CBD krystaly Harmony CBD olej 15% CBD Vape pen sada |
BESTSELLERY Olej Citronový Eukalyptus Olej Argan E-liquid Amnesia CBD Eliquid OG Kush Terpen Super Lemon haze |
„Jsem reportérem pracujícím v oblasti konopné problematiky, kde působím již přes 15 let. Troufám si říct, že jsem už viděl a slyšel všechno. Všechna pro a proti, která se stále dokola objevují během legalizační debaty.
Za celou tu dobu, kdy jsem veškeré námitky odpůrců legalizace s klidem odzbrojoval rozumnými a pravdivými argumenty, se vždy objevil jeden jediný pádný protiargument, který jen tak smáznout ze stolu nelze: Co když v moment legalizace konopí začne za volant hromadně usedat vlna nových amatérských uživatelů a začne řídit pod vlivem?
Samozřejmě, odpůrci legalizace se pravidelně ohání i dalšími zdánlivě pádnými protiargumenty. Nicméně, naprostá většina z nich si žádá pouhou trochu investigativní snahy k tomu, abychom si rychle uvědomili, že nejsou pravdivé.
Naprosto klasickým příkladem argumentu proti legalizace konopí je, že užívání konopí je vstupní branou do světa tvrdších a nebezpečnějších drog.
Dosavadní studie již nesčetněkrát prokázaly, že užívání konopí zkrátka a dobře není vstupní branou k tvrdým drogám, nevzniká na něm závislost (v relativním měřítku k ostatním drogám, včetně například kávy), nezpůsobuje rakovinu nebo poškození plic a nevede ke zvýšení počtu násilných zločinů.
Konopí samozřejmě není absolutně neškodnou drogou. Pokud by bylina konopí začala své uživatele proměňovat v bláznivé závisláky na heroinu s rakovinou plic, potom bychom samozřejmě měli důvod k obavám. Tak jako tak, dnes již máme opravdovou hromadu oficiálních důkazů svědčících o tom, že se takové případy zkrátka nedějí.
Jak je na tom však problematika THC v krvi a řízení auta pod vlivem konopí?
Celou debatu nově vznítila statistika měřící počet dopravních nehod ve státě Colorado. Počet smrtí za volantem spojených s řidiči pod vlivem konopí zde rapidně stoupl.
Tím si očividně není nikdo až tak jistý. I články, které o tomto problému reportují, často zároveň zmiňují, že ‚autority nejsou schopné potvrdit, že za zvýšené počty úmrtí může legalizace konopí.‘
Proč zrovna zde autority, které mají ve zvyku konopí pravidelně vinit za myriádu různých negativních následků, váhají? A co tedy novinové články myslí tím, že je konopí s těmito nehodami spojeno?
Vše se odvíjí od nastavení samotné protidrogové politiky v USA. V reportáži organizace Rocky Mountain High Intensity Drug Task Force se můžete dočíst, že ‚případy spojené s marihuanou‘ nemusí nutně znamenat, že marihuana či léčebné konopí jsou přímými viníky nehody. Znamená to pouze, že se THC objevilo ve výsledném toxikologickém reportu daného případu.
To znamená, že pokud si daná oběť dejme tomu týden před smrtí dopřála pár potáhnutí z jointa, její smrt automaticky spadá do přihrádky ‚ve vztahu s konopím / marihuanou‘.
Ještě, než se pustíme do hlubšího rozboru velmi matoucí vědy zabývající se řízením pod vlivem konopím, je třeba zmínit jeden naprosto základní fakt: Řízení vozidla pod vlivem jakékoli, ať už legální či nelegální drogy je nezodpovědným a kriminálním činem.
Když se tedy tisk ptá stylem “může legalizace konopí za zvýšení počtu dopravních nehod?” okamžitě se jedná o určitým způsobem nefunkční, a navíc proti-konopně založenou otázku. Nikdo přece zároveň netvrdí, že za dopravní nehody může legalizace alkoholu nebo ano? V případě alkoholu se právem viní opilý řidič, a to během soudu i na veřejnosti.
Užití konopí zvyšuje riziko dopravní nehody, to je všem jasné. O jaké dávce však mluvíme? A o jak velkém riziku? Zde do debaty vstupuje celá řada různých faktorů. Například, čokolády obohacené o THC nejsou nebezpečné z pohledu možnosti smrtelného předávkování. Nicméně, poživatiny s obsahem konopných látek jsou velmi potentní a řidič pod jejich vlivem může pochopitelně lehce usnout za volantem nebo se zasnít, což vede přímo k nehodě. Tím je smrtelně ohrožen jak řidič, tak ostatní lidé.
Během legalizace konopí v Coloradu stát nastavil maximální povolený limit THC v krvi řidiče 5 nanogramů.
Nicméně, odložme na chvíli notoricky složité testování na THC a zjišťování, zdali byl daný řidič opravdu pod vlivem THC, nebo ne. Nové datasety nyní odhalují nová a zásadní statistická data:
l Od roku 2013 do roku 2016 se výskyt řidičů s pozitivními testy na THC zvedl o 145 % - z 47 na 115. To samozřejmě nezní vůbec dobře. Zároveň se však jedná o totálně zavádějící statistiku. “Pozitivní test na THC v podstatě znamená, že má řidič v krvi stále nějaké THC, a to i přesto, že může být v daný moment naprosto střízlivý. Lidské tělo je schopné se zbavit alkoholu i během několika hodin, THC však v krvi zůstává dny, a dokonce i týdny. Test na THC tedy může vyjít pozitivní i přesto, že řidič naposledy kouřil konopí 3 týdny zpátky.
Kdyby se se stejným přístupem bralo i pití alkoholu, potom by statistiky mluvily o 55 až 75 % dospělé populace (procentuální vyjádření osob konzumujících alkohol alespoň jednou měsíčně) řídících pod vlivem alkoholu. Jenže, osoba, která pila alkohol naposledy minulý týden není za volantem “opilá”, stejně jako uživatel s pozitivním výsledkem na metabolity konopí není “zkouřený”.
Při pohledu na kompletní dataset tedy vychází najevo, že procentuální počet údajně “zkouřených” řidičů v podstatě zrcadlí procento celkového počtu uživatelů konopí v celém státě.
K tomuto tématu se výborně hodí bližší pohled na studii z roku 2015 (NHTSA). Federální vláda USA tento výzkum považuje za „první širokosáhlou studii zabývající se počtem dopravních nehod ve vztahu s užitými drogami.“
Data během této studie byla získána konkrétně od 3,000 řidičů, kteří byli viníky dopravních nehod a 6,000 takzvaně kontrolních řidičů, kteří prozatím žádnou dopravní nehodu nezpůsobili. Celé pozorování probíhalo v časovém rozpětí dvaceti měsíců ve státě Virginia.
Veškerá sbíraná data byla vždy zapisována hned během daných událostí. Badatelé a zúčastnění policisté byli připraveni 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Velice důležitým poznatkem tohoto výzkumu je, že řidiči pod vlivem THC sice měli o 5 % vyšší šanci na to, aby se stali viníky dopravní nehody, avšak řidiči pod vlivem opiátových léků na předpis proti bolesti měli šanci na nehodu zvýšenou o celých 15 %.
I šokující rozdíl mezi daty o řidičích pod vlivem opiátů a konopí jsou však naprosto trpasličích výšin, pokud je srovnáme s daty o řidičích pod vlivem alkoholu. Zde vyšlo najevo, že opilí řidiči mají šance na nehodu zvýšené o 22 až 222 %, a to je na úrovni opilosti v minimální detekovatelné míře dýchacího testeru. V moment, kdy se řidič dostane na minimální povolené množství promile v krvi v Americe (0.08 promile) se šance nehodu zvyšují na šokujících 1118 %.
Navíc, abychom ještě lépe pochopili míru procent popisujících zvýšení šancí na nehodu po požití konopí, můžeme nahlédnout na data o penicilinu a spolupasažérech. Z výzkumu vyšlo najevo, že osoby pod vlivem penicilinu mají šance na nehodu zvýšené o 25 %. Dále, řidiči vezoucí dva až tři pasažéry mají tyto šance zvýšené o 120 %. A konečně, řidiči, kteří během jízdy telefonují nebo píší zprávy si šance na nehodu zvyšují o 310 %.
Separátní studie navazující na tento výzkum navíc vydedukovala, že je velmi složité určit, v jakém případu vlastně THC řidiče negativně ovlivňuje. Z některých výsledků totiž vychází najevo, že řidiči pod silným efektem THC měli zároveň razantně zvýšená rizika pro nehodu, u jiných byly zvýšení rizik nulové a u některých se schopnost bezpečného řízení dokonce zlepšila.
Jinými slovy, konopí ovlivňuje různé řidiče různým způsobem. Je tedy velmi těžké a možná i nemožné procentuálně vyjádřit, jak moc je užívání konopí za volantem vlastně rizikové.
Ti, kteří s konopím nějaké zkušenosti již mají, ví, že zkušenější a dlouhodobí uživatelé konopí jsou účinky THC mnohem méně ovlivněni než ti, kteří konopí užívají pouze sporadicky. Obrovskou roli zde tedy hraje míra tolerance daného uživatele vůči THC.
Tento fenomén ostatně potvrzuje i studie zveřejněná ve vědeckém žurnálu farmakologie v roce 2010. Zde bylo během průzkumu zjištěno, že chronický uživatel konopí je vlivem THC negativně ovlivněn z přesně 0 %.
Jak vidíte, celá věc je zapeklitější, než se může zprvu zdát. THC ovlivňuje každého jinak a je velmi složité určit, jak vážné vlastně THC za volantem je. Tak jako tak, my doporučujeme zásadně střízlivé řízení a držíme se kréda, že drogy za volant zkrátka nepatří.
Zdroj:
Bienenstock, David. “Taking Drugged Driving Seriously: What Does the Science Say?” Leafly, 1 Feb. 2018, www.leafly.com/news/science-tech/taking-drugged-driving-seriously-what-does-the-science-say?fbclid=IwAR0N28SGqEdHtOtZJe7KejbeBgesvacEXOy4MV356ZQvgnHo0Fvr1NY0xFI.
Autor:
Bienenstock, David
Vydáno: 04/28/19
Autor: Filip M.