CBD (kanabidiol): Pomáhá proti nespavosti nebo kazí zdravý spánek? 

  • CBD (kanabidiol): Pomáhá proti nespavosti nebo kazí zdravý spánek? 
  • Jedním z nejčastěji zmiňovaných využití nepsychoaktivní látky z konopí, CBD, je pomoc při nespavosti  

  • Jsou však tato tvrzení něčím podložená? Nemůže CBD zdravý spánek spíše narušit? Na to se podíváme v dnešním článku…

CBD jako přírodní doplněk pro zdravý spánek, proti insomnii 

Co bychom nedali za pořádný, zdravý, a v neposlední řadě každodenní spánek. Bez pořádného spaní nemůže nikdo z nás fungovat na sto procent, být emočně kompletně v pořádku, mít maximální produktivitu a zkrátka být ve své nejlepší kůži.  

Nicméně, v dnešním zrychleném světě plném stresu a neustávajícím přívalu informací mnoho z nás trpí na nedostatek spánku nebo jeho zhoršenou kvalitu.   

Zdravotní potíže jako je insomnie, spánková apnoe, narkolepsie nebo zvýšená potřeba spaní přes den vede pacienty k přehnané konzumaci prášků na spaní.  

Tyto medikamenty však často vedou ke zhoršení kondice a negativním vedlejším příznakům. 

cbd, kapsle, nespavost, přírodní doplňky, léčba spánku, zdravý spánek, bylinky

Přírodní pomoc proti nespavosti 

Ti, kteří již mají umělých preparátů a nezdravých farmaceutik plné zuby pochopitelně sahají po všech možných přírodních bylinkách. Mezi ty pochopitelně patří konopí.   

Samozřejmě již dobře víme, že odrůdy konopí bohaté na THC proti nespavosti pomáhají.  

Co však pacienti, kterým psychoaktivní efekty THC nedělají dobře? 

Má těmto případům co nabídnout „nepsychoaktivní“ CBD? 

CBD a zdravý spánek. Co na to výzkum? 

Konopná látka CBD během posledních několika let doslova zaplavila trh.  

Pacienti se za CBD ženou z mnoha důvodů, přičemž jedním z nejčastějších je právě touha po zdravém, kvalitním spánku.  

Vedlejším efektem zvýšené poptávky po CBD je také mnohem více dostupných dat o jeho účincích, kterými se nyní badatelé mohou probírat.  

Nicméně, v ohledu na účinky CBD ve spojitosti se spánkem je věda stále jaksi pozadu.  

V nedávném vydání oficiální statistiky „Consumer Reports Survey“ se jedna sekce zabývá chováním právě zákazníků kupujících CBD.   

V 10 % případů si osoby kupující CBD tuto látku pořizují jako přípravek, který jim má pomoci dosáhnout kvalitnějšího spánku.  

Většina z těch samých zákazníků zároveň tvrdí, že jim CBD opravdu pomáhá.  

Nicméně, tvrzení zákazníků pochopitelně nelze považovat za rozhodující důkaz a už vůbec se nejedná o studijně prokázaný fakt.   

Bez důkladné studie je zde zkrátka příliš mnoho proměnných na to, abychom mohli CBD za plně funkční „přírodní uspávadlo“ rovnou považovat.  

Jak účinkuje samotné CBD v oleji oproti CBD v květech konopí? 

Hned ze startu se jako proměnný faktor nabízí rozdíl mezi izolovaným CBD a CBD obsaženým v květech konopí.  

Zralé květy konopí s vysokým obsahem CBD jsou často plné terpenu myrcenu. Myrcen je přitom často považován za sedativní látku.  

cbd olej, cbd proti nespavosti, semena marihuany, cbd odrůdy marihuany

I přesto, že stále chybí dostatek z klinických studií na lidech, sedativní účinky myrcenu byly již relativně dobře prokázány během testů na zvířecích subjektech. 

Navíc, myrcen se hned po konopí vyskytuje nejčastěji v chmelu, který přírodní léčitelé již od pradávna využívali pro své sedativní efekty.  

Jelikož většina kompletních CBD výtažků obsahuje i terpeny a další látky z konopí, které najdeme i v květech marihuany bohaté na CBD, nelze s velikou přesností určit, zdali máme za uspávací efekty vděčit CBD, myrcenu nebo působení obou látek dohromady v takzvaném „řetězovém efektu látek z konopí“. 

Nicméně, za zmínku rozhodně stojí fakt, že většina uživatelů CBD toužících po uspávacím efektu přijímá kanabidiol formou tinktury či oleje.  

Málo z nich ve snaze usnout užívá CBD odrůdy. U uživatelů konopného květu se jedná o širší spektrum modelů konopí, často bohatých na THC i CBD zároveň.  

Izolované CBD – pomáhá při nespavosti?  

Pouhé minimum dosavadního výzkumu se zabývalo otázkou, zdali proti nespavosti pomáhá i čisté izolované CBD.  

Badatele doposud zajímala hlavně otázka působení veškerých kanabinoidů dohromady, zejména potom THC spolu s CBD.   

Například, roku 2017 vyšel rozsáhlý rozbor studií s názvem „Cannabis, Cannabinoids and Sleep: a Review of the Literature“, ve kterém badatelé potvrzují, že nejčastěji zmiňovanými kanabinoidy ve spojitosti s léčbou nespavosti jsou vskutku THC a CBD. 

Záhada mnoha konopných kanabinoidů 

V případě THC byl sedativní efekt již vcelku přesvědčivě potvrzen.   

Některé ze studií však nasvědčují tomu, že nejkvalitnějších účinků pro spánek je u konopí dosaženo až v případě, že se jedná o „řetězový efekt“ veškerých látek obsažených v konopném květu.  

Vědci zde kladou důraz na jakýsi harmonický efekt konopných látek, pomocí kterého je v lidském těle dosaženo toho pravého přírodního účinku. 

Nicméně, THC ani CBD není přímým sedativem. Sedativní účinek těchto látek je způsoben spíše jako vedlejší efekt. 

THC umožňuje určitým osobám dosáhnout pocitů pohody a klidu. Jedná se o takzvanou katalepsii.  

Nicméně, jelikož se CBD nevyznačuje natolik znatelným psychoaktivním ani fyzickým efektem, jako THC, je vůbec možné, že člověka přivede to klidného spánku?  

Touto otázkou se již delší dobu zabývá i doktor Dustin Sulakzakladatel společnosti Integr8 Health, sídlící v americkém státě Maine. Doktor Sulak zde pomocí konopí léčí celou řadu pacientů z různých chorob a onemocnění.  

Doktor Sulak nyní spekuluje o tom, že uspávací účinek CBD ve skutečnosti koření z jeho antidepresivních a mysl zklidňujících účinků.  

Ospalost je tedy jen následujícím vedlejším účinkem CBD, během kterého je dané osobě umožněno relaxovat natolik, že v klidu usne.  

Pointa doktora Sulaka byla navíc demonstrována i během zkumu v Coloradu, během kterého byly pozorování pacienti trpící na úzkost a nespavost pod vlivem CBD.  

problémy se spánkem, léčba, medicína, přírodní bylinky, doplňky stravy pro spánek

CBD bylo během studie podáváno spolu s dříve předepsanými léky.  

Během prvních třiceti dnů, kdy bylo pacientům CBD podáváno, se jejich příznaky úzkosti razantně snížily v 80 % případů. 70 % z nich zažilo rapidní zlepšení v kvalitě spánku.  

Navíc, CBD bylo napříč veškerými pacienty velmi dobře tolerováno a nedošlo k žádným negativním psychickým či fyzickým efektům.  

Co však ve výsledku mohlo za zlepšení kvality spánku pacientů? Zklidnění mysli a snížení pocitů úzkosti nebo jiný mechanismus účinku CBD? 

Zdravý spánkový režim pro kvalitní život 

Doktor Sulak považuje spánek za jeden z nejvýznamnějších zdravotních faktorů vůbec.  

Sulak se ostatně za svou kariéru postaral o více než 8,000 pacientů. Spojení mezi nezdravými spánkovými vzorci a chronickým onemocnění měl Sulak možnost pozorovat z první ruky. 

„Spánek je pro zdraví člověka extrémně důležitý,“ vysvětluje Sulak. „Téměř každá chronická nemoc vyžaduje úpravu ve spánkovém režimu pacienta k tomu, aby se kondice zlepšila.“ 

Sulak dále vysvětluje, že pokud je danému pacientovi dostatečně upraven spánkový režim, ve výsledku se jedná o faktor léčby, který násobí veškeré ostatní terapie a léčby.  

Například, přidáním zdravého spánku do každodenního režimu pacienta lze razantně snížit příznaky cukrovky nebo chronické bolesti.  

Doktor Sulak však k léčbě poruch spánku zřídkakdy využívá samotné CBD nebo CBD odrůdy konopí. Nicméně, jeho léčba THC spojeného se sedativním terpenovým profilem má vynikající výsledky, a to i v minimálních dávkách.  

Dávkovací dilema CBDkonopí a jejich studie 

Dávkování konopí patří mezi nejčastěji zmiňovanou problematiku moderních studií účinků marihuany.  

Například CBD je v malých dávkách považováno za stimulující, zatímco se zvýšenou dávkou se stupňuje uklidňující účinek.  

Tím se zároveň vysvětluje, proč se o CBD můžete dočíst, že působí stimulačně i relaxačně zároveň. 

Hypnotické efekty CBD byly údajně poprvé zkoumány během studie na zvířatech roku 1977.

Od té doby se však vědci o uspávací efekty CBD již moc nezabývali.  

Účinkuje CBD jedině při insomnii? 

Nicméně, z výsledků této studie vědci usoudili, že sedativní účinek CBD závisí na tom, zdali již daný subjekt problémy se spánkem má či nemá.  

“Dále, roku 2018 proběhl pokus na 300 osobách, během kterého vědci testovali anxiolitycké (sedativní) efekty dávky 300 mg CBD. V tomto případě z výsledků výzkumníci vyvodili, že CBD na spánkový cyklus žádný vliv nemá.” 

přírodní medicína, přírodní doplňky stravy pro zdravý spánek, nootropika, kanabidiol, léčebné konoí

CBD bylo tří stům osobám podáváno 30 minut před spaním, načež byla mozková aktivita celých 8 hodin spánku pečlivě pozorována 

V další podobné studii vědci testovali dvakrát větší dávku CBD (600 mg), kde se sedativního účinku pacienti pro změnu dočkali.  

Zásadním rozdílem zde však bylo, že všichni testování pacienti v druhé zmíněné studii na nespavost již trpěli. Navíc, pozitivní účinky pro podpoření spánku zde byly pozorovány již při dávce 160 mg CBD.  

CBD a REM fáze spánku 

Účinky CBD jsou rovněž považovány za pozitivní během problémů s REM (rapidní pohyb očí) fází spánkového cyklu.  

REM je zjednodušeně řečeno jednou z dvou hlavních fází spánku. Druhou je NREM, během kterého nedochází k očnímu pohybu daného spáče.  

REM fáze nastává po NREM. Jinými slovy se jedná o přechod z hlubokého spánku do fáze snění. Jednou z nejvýznamnějších funkcí REM fáze je uložení nově naučených funkcí mozku do dlouhodobé paměti.  

Pokud je REM fáze spánku dané osoby v pořádku, zůstává tělo nehybné tak, aby sebou člověk během snění neškubal.  

Pokud dochází k narušení REM fáze spaní, mohou se objevit například záškuby nebo nekontrolované pohyby pacientů.  

Nejčastěji se s nechtěnými pohyby během REM spánku potýkají pacienti trpící na Alzheimerovu chorobu.  

Zajímavé je, že osoby trpící na Alzheimerovu chorobu se těší z pozitivního sedativního efektu CBD tak jako ti, kteří trpí na nespavost.  

Mezi další druh pacientů, kterým CBD pomáhá patří osoby s posttraumatickou depresivní poruchou (PTSD).  

Během podávání nižších dávek CBD byla naopak zpozorována vyšší bdělost pacientů a nulové narušení či vůbec ovlivnění spánkového cyklu.  

Efekt nižších dávek CBD by mohl být v budoucnu teoreticky využitelný pro léčbu narušeného cirkadiánního rytmu, kdy pacienti trpí naopak na extrémní ospalost a potřebu přehnaně častého spánku.  

Záleží u CBD na způsobu podání? 

Badatelé se nově v případě CBD i ostatních konopných kanabinoidů začínají zajímat i o vliv způsobu konzumace na výsledný efekt.  

Na toto téma prozatím proběhla pouze jediná studie, která se zajímala o rozdíly mezi účinkem kouřeného a vaporizovaného THC.  

V případě CBD si na studii rozdílných podání budeme muset bohužel ještě počkat.  

Mám tedy CBD proti nespavosti používat nebo ne?  

Zde je vždy třeba počítat s individuální chemií každého lidského těla, a tedy i rozdílům ve výsledných efektech CBD.  

Například doktor Sulak na tuto otázku odpovídá tím, že by CBD pacientům podával pouze v případě, kdy se ukáže, že pro ně není vhodné THC. V druhém případě u něj jednoznačně vyhrává THC 

Někteří pacienti jsou na THC bohužel příliš citliví a jeho efekt jim zkrátka nedělá dobře. Právě zde by Sulak údajně volil raději CBD odrůdy s vysokým obsahem myrcenu.  

Dle Sulaka je za účelem vytvoření možného budoucího plánu pro léčbu jednotlivých pacientů a jejich poruch spánku pomocí CBD vykonat další klinické studie zabírající se rozdílnými dávkami i typem podání CBD.  

Sulak rovněž zmiňuje, že mnoho osob není na téma zdravého spánku dostatečně vzděláno. Většině lidem by pomohlo zjistit, jak to vlastně se spánkem je a jak ho udržovat ve zdravé míře a kvalitě.  

CBD je bezpečné i ve vysokých dávkách 

Doktor Sulak dále vysvětluje, že výhoda CBD spočívá také v jeho bezpečnosti.  

Dávku CBD lze libovolně navyšovat na základě potřeb daného pacienta a není třeba se obávat, že by v nějaký moment došlo k zvýšení toxicity a předávkování.  

Efektem pravidelných vysokých dávek se ostatně zabývala i studie z roku 2018, během které bylo pacientům podáváno CBD šest dní v kuse v dávkách 1,500 až 6,000 mg. Studie názorně demonstrovala bezpečnost CBD ve všech dávkách.  

Z vědeckého úhlu pohledu tedy doposud nelze s naprostou jistotou tvrdit, že vám CBD proti nespavosti pomůže.  

Nicméně, dosavadní vodítka vyplívající z oněch pár studií, které byly na téma CBD a spánku vykonány vyplívá, že je CBD pro zdraví spánku spíše prospěšné nežli škodlivé.  

Na jasnější popis účinků CBD na spánek si však budeme muset ještě nějakou dobu počkat.  

 

Zdroje: 
“Cannabis & CBD Guide.” Consumer Reports, www.consumerreports.org/cbd/cannabis-and-cbd-guide/.
Babson, Kimberly A, et al. “Cannabis, Cannabinoids, and Sleep: a Review of the Literature.” Current Psychiatry Reports, U.S. National Library of Medicine, Apr. 2017, www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28349316.

Shannon, Scott, et al. “Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series.” The Permanente Journal, The Permanente Journal, www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30624194.

Linares, Ila M P, et al. “No Acute Effects of Cannabidiol on the Sleep-Wake Cycle of Healthy Subjects: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Study.” Frontiers in Pharmacology, Frontiers Media S.A., 5 Apr. 2018, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5895650.

 

 

Zboží k článku

  • Články z kategorie Studie, Léčebné využití mají pouze informační charakter. Nemají za cíl vybízet k pěstování ani šíření konopí jako drogy, ale vytvářet osvětu léčebného konopí.